Review Nice Girls don’t get the corner office

Als startend ondernemer loop ik regelmatig tegen dingen aan die me onzeker maken, of dingen waarvan ik niet weet hoe ik ze moet aanpakken. Alles is nieuw en alhoewel je heel veel dingen zelf kunt vinden op internet zijn er ook veel dingen die je zelf moet uitzoeken. Vallen en opstaan hoort erbij. Maar soms is het handig om dan eventjes te weten hoe je dat aan moet pakken en hoe je je het beste kunt gedragen. Ik kreeg pas het boek Nice Girls Don’t get The Corner Office om te lezen en ben daar heel blij mee.

De ultieme carrière klassieker

De omslag zegt het al: Nice Girls Don’t get The Corner Office is de ultieme carrière klassieker voor vrouwen. Zo’n bewering is nogal wat maar ik heb ontzettend veel aha momenten gehad terwijl ik het boek las. Het is ook zeker een boek dat ik nog regelmatig open zal slaan om bepaalde dingen op te zoeken. Je wordt je bewust van je eigen gedrag en dat helpt je weer om verder te komen. Zeker omdat ik nu bezig ben met het opstarten van een eigen bedrijf is het belangrijk om sterk in je schoenen te staan en niet gelijk bij de pakken neer te gaan zitten als het eventjes niet lukt.

Praktisch boek

Het boek is heel praktisch. Allereerst ga je aan de slag met een self-assessment. Door middel van een lijst met bepaalde punten over je gedrag ga je vaststellen waar je verbeterpunten liggen. Je zet bij ieder punt een bepaalde score zodat je uiteindelijk kunt kijken op welke onderdelen je het minste scoort en daar kun je dan als eerste mee aan de slag. Bij mij zijn dat gedrag en denken en deze hoofdstukken handelen over zaken zoals niet durven onderhandelen, beloningen weigeren en aardig gevonden willen worden. Je hoeft dus niet eerst het hele boek door om aan de slag te kunnen met jouw verbeterpunten.

Bewust worden van je gedrag

In Nice Girls Don’t get The Corner Office vind je 7 praktische hoofdstukken met gedragingen zoals hoe je je gedraagt, hoe je denkt, hoe je klinkt en hoe je eruit ziet. De hoofdstukken zijn onderverdeeld in fouten die gemaakt worden en aan het einde van iedere fout staan coachings tips en daaronder kun je aanvinken of het een actiepunt voor voor je is. Het gaat echt over van alles. Je leert dat het gebruik maken van je contacten belangrijk is, maar ook de manier van praten of dat multitasken helemaal niet effectief is. Er staan volop praktijkvoorbeelden in die het een stuk tastbaarder maken.

review nice girls don't get the corner office

Weg met twijfel

Soms zijn het inkoppers en ik vind het soms wat Amerikaans ingestoken maar toch haal je uit ieder hoofdstuk wel wat. Zelf heb ik soms moeite met het feit dat ik altijd aardig gevonden wil worden, een heel herkenbaar iets voor veel vrouwen denk ik. Met het boek leer ik dat ik ook gewoon aardig gevonden wordt als ik wel voor mezelf op kom. Ook leer ik van het boek dat ik eigenlijk al veel meer kan en weet dan waarvan ik me bewust ben. En dat het helemaal niet erg is om dat ook te laten zien omdat het je verder helpt. Twijfel niet aan jezelf is de wijze les die ik eruit haal.

Musthave

Dit boek is een musthave voor alle vrouwen die voor zichzelf beginnen maar ook vrouwen in het bedrijfsleven die serieus genomen willen worden en nog belangrijker zelfs zichzelf serieus willen nemen om zo verder te komen en hun doelen te bereiken. Je koopt het boek bij de (online) boekhandel voor € 15.

Meer lezen over mijn groei als ondernemer?