Review Oogstkoken

Review Oogstkoken

Review Oogstkoken

Voor mij is het iedere keer weer een feestje als ik een kookboek mag reviewen. Ik ben dol op kookboeken en Oogstkoken is een prachtig boek! Mijn review Oogstkoken vertelt je wat ik van het boek vind. De ondertitel verraadt al een beetje waar het boek over gaat en luidt: Puur oogsten, koken en inmaken. Had ik dit boek maar gehad toen ik nog een grote moestuin had. Het staat boordevol inspiratie! Maar met mijn mini moestuin kan ik ook gelukkig nog wel iets. Bovendien is het heerlijk om zo’n mooi boek door te lezen en alvast een beetje te dagdromen over heerlijke zachte lentedagen en zwoele zomerdagen!

review Oogstkoken

Oogstkoken

Oogstkoken is samengesteld door de redactie van magazine Seasons ter ere van het 25-jarig bestaan van het blad. Het is voor mensen met een moestuin maar ook voor mensen met een liefde voor puur en eerlijk eten. In het boek vind je per groente-, fruit- en kruidensoort een overzicht van voorjaar tot voorjaar in recepten. Per soort is er ook een handig zaai- en oogstschema opgenomen met daarbij de juiste standplaats en de beste buren. Tussen de recepten door staan nog meer handige moestuintips.

review Oogstkoken

Fotografie en recepten

De foto’s in dit boek zijn prachtig. Je krijgt gelijk zin om je hele tuin aan te pakken en er een mooie moestuin van te maken met in het midden een lange tafel gedekt met linnen en mooi brocante servies zodat je gelijk na de oogst kunt aanschuiven. Ik hou heel erg van die stijl. De recepten zijn ook om van te watertanden en ik heb er gelijk een aantal op mijn to cook / bake lijstje gezet. Wat denk je van gegrilde asperges met amandelsaus, erwtenhummus met bieslook en basilicumsoufflé? En dan de zoete gerechten: witte chocotaart met bramen en blauwe bessen en vijgenroomijs met pistachekletskoppen! Hmmm, heerlijk toch?

review Oogstkoken

Groenten en fruit bewaren

Tenslotte is er in het boek ook nog een hoofdstuk opgenomen waarin wordt uitgelegd hoe je groente en fruit het beste kunt bewaren. Zeker in een tijd waarin no waste en duurzaam steeds belangrijker worden, is dit een fijne toevoeging. Zo kun je bovendien het hele jaar door genieten van allerlei seizoenslekkers. Daar hoef je geen moestuin voor te hebben want je kunt ook prima seizoensproducten op de markt of bij de boer halen. Alhoewel ik bij dit boek wel weer gelijk de kriebels krijg om een mooie moestuin aan te leggen….

review Oogstkoken